Adidas.

Het verhaal van Adidas begint kort na het einde van de Eerste Wereldoorlog in het kleine Duitse stadje Herzogenaurach. In het washok van de Dassler familie begon zoon Adolf, met de bijnaam „Adi”, een schoenmakerij bedrijf. Zijn broer Rudolf voegde zich snel toe aan de onderneming. Als een fervent sportliefhebber begreep Adi dat er een markt was voor schoenen die speciaal gemaakt waren voor atleten, dus toen de Olympische zomerspelen van 1936 naar Duitsland kwamen, greep hij de kans om zijn schoenen met noppen te promoten. De Amerikaanse hardloper Jesse Owens won vier gouden medailles terwijl hij de speciale schoenen droeg, en het succes van Dassler’s bedrijf was verzekerd.

Familievete

Een mix van rivaliteit en misverstanden leidde tot een opsplitsing van het familiebedrijf gedurende de Tweede Wereldoorlog. Rudolf begon zijn eigen bedrijf in 1947, dat later tot Puma hernoemd zou worden, terwijl Adi formeel het merk Adidas registreerde in 1949. De twee bedrijven sponsorden twee verschillende voetbalclubs in Herzogenaurach, en de mensen uit de stad verdeelden zich in twee kampen over welke schoenen het beste waren. Het stadje werd bekend als „de stad van gebogen nekken”, omdat de mensen steeds naar beneden keken om te zien welke schoenen iemand ander droeg. Zowel Adidas als Puma hebben vandaag de dag nog steeds het hoofdkantoor in Herzogenaurach.

Het bouwen van een merk

Adi Dassler bouwde het merk Adidas door te luisteren naar wat atleten wilden van hun schoenen en sportkleding. Opschoefbare noppen in ultra lichte voetbalschoenen zorgde ervoor dat Adidas het merk was voor voetbalteams toen het Duitse nationale voetbalteam deze droeg en in 1954 wereldkampioen werd. Het merk breidde uit met sportkleding in 1967 met de introductie van het Frans Beckenbauer trainingspak. Vandaag de dag biedt Adidas alles aan van schoenen, shirts en tassen tot horloges en zonnebrillen. Na Nike is Adidas de tweede grootste fabrikant van sportkleding in de wereld.

Mode en innovatie

Adidas blijft innovatieve producten ontwerpen om atleten beter te helpen presteren, zoals de Adidas I die geïntroduceerd werd in 2005 als de eerste schoen met een microprocessor. De Energy Boost hardloopschoen heeft een opvulmateriaal dat reageert op de gewichtsverdeling van het lichaam. De miCoach technologie van het merk is een personal training app die samenwerkt met de nieuwe polsbandjes en horloges uitgebracht in 2014.

Het merk dat Adi Dassler bijna 60 jaar geleden begon is ook vertegenwoordigt op de catwalk. De Stella McCartney's Adidas lijn is een van de meest populaire collecties, en beroemdheden als David Beckham en Katy Perry zijn verschenen in Adidas campagnes. Kleding van Adidas is niet alleen een hyperfunctionele keuze voor atleten maar ook een stijlvolle keuze voor alle fashionistas.