Banana Republic.

Mel en Patricia Ziegler werkten, voordat ze in 1978 hun eerste Banana Republic winkel openden in Mill Valley, Californië, allebei voor de San Francisco Chronicle. En die achtergrond in de journalistiek heeft ze zeker geholpen bij hun doel om iets unieks te creëren. Illustrator Patricia gebruikte haar ontwerp skills om kleding te ontwerpen die geïnspireerd was door een zekere safari-stijl, terwijl Mel een creatieve catalogus schreef waarin de kleding gepromoot werd. De nieuwe, frisse stijl wist de aandacht te trekken van een hele jonge generatie, waardoor het merk snel enorm succesvol was.

Indiana Jones

De booming business kreeg in 1981 nog een extra boost toen de eerste “Raiders of the Lost Ark” film werd uitgebracht. “Expedition wear”, zoals khakis, safari-jassen en grove schoenen, werd ineens een trendy modebegrip. In 1983 verkochten Mel en Patricia het merk aan het toen extreem populaire Gap Inc. Toen de Zieglers in 1988 afstand deden van het merk, waren er 110 Banana Republic winkels en werd er per jaar voor 250 miljoen dollar aan kleding verkocht. Vandaag de dag zijn er meer dan 700 verkooppunten over de hele wereld.

De ‘urban’ safari

De afgelopen drie decennia heeft Gap het merk een aantal keer een make-over gegeven; zo is de kleding langzaamaan van outerwear kleding naar fashionable kleding voor op kantoor en casual kleding met een urban randje. Het merk heeft meerdere collecties voor heren, dames en kinderen – van de designer BR Monogram collectie tot de Heritage collectie, die bijvoorbeeld kleding biedt die alleen uit natuurlijke materialen gemaakt is. Één van de laatste toevoegingen is de Banana Republic Mini collectie, een kledingcollectie voor baby’s en peuters.

Een nieuwe look voor het merk

Nu het merk onder leiding staat van Marissa Webb, die eerder aan de regie stond bij damesmerk J. Crew, is Banana Republic opnieuw aan het veranderen. Webb – die begrijpt dat klanten geen kleding willen die echt alleen op kantoor of alleen als casual kleding kan worden gedragen – heeft plannen om het merk nieuw leven in te blazen, door een brede collectie aan te bieden van kledingitems die mensen naar wens kunnen mixen en matchen.

Ook het kleurenpalet wordt flink opgeschud; zo worden er bijvoorbeeld fellere pastelkleuren toegevoegd aan de klassieke neutrale kleuren. Banana Republic is wellicht niet langer de juiste winkel als je van plan bent om op safari te gaan, maar de extreem modieuze en moderne pakken, broeken, rokjes, shirts en truien, zijn stylish opties voor al je avonturen.