GAP.

Het is lastig de invloed die het merk GAP op de mode-industrie heeft gehad te overdrijven. Voordat Donald en Doris Fisher in 1969 de eerste GAP-winkel in San Fransisco openden waren specialiteitskledingwinkels vrijwel geheel onbekend. De investering in de winkel van $63.000 werd, dankzij de verkoop van spijkerbroeken en LP’s, al in het eerste jaar omgezet tot een omzet van $2 miljoen. Na vier jaar had het bedrijf al 25 winkels geopend, verspreid over de gehele Verenigde Staten. Vandaag is GAP Inc., waaronder ook merken als Banana Republic en Old Navy vallen, de grootste specialiteitsdetailhandelaar in de Verenigde Staten.

De generatiekloof

GAP boekte in eerste instantie succes door kleding te verkopen aan de generatie die de reguliere detailhandel in die tijd meestal negeerde: de babyboomers. Het aanbieden van spijkerbroeken in iedere pasvorm, stijl en afwerking was nog maar het begin. Het merk focuste op de essentiële garderobestukken die iedere modieuze jongvolwassene nodig had, van t-shirts en flanel tot informele rokken en broeken. Het vroege internationale succes van het bedrijf betekende dat het de middelen had om apart te dragen items en te combineren items tegen redelijke prijzen aan kon bieden, wat klanten de gelegenheid gaf om vaker kleding te kopen en op die manier op de hoogte te blijven van de huidige modes.

De concurrentie bijhouden

GAP heeft bijgedragen aan de creatie van een generatie van stijlbewuste klanten die bereid waren om overal waar de mode hen bracht kleding te kopen. Het bedrijf reageerde daarop door steeds meer winkels te openen. Na twee decennia van ongeëvenaard succes begon GAP echter achter te lopen op de trendsettende rivalen. Pogingen om kosten te besparen resulteerde niet alleen in het sluiten van winkels, maar ook in veranderingen in de productlijnen en de kwaliteit. Het bedrijf begon in steeds grotere mate afhankelijk te worden van uitverkopen en afprijzingen om van de inventaris af te komen.

Het GAP-merk opnieuw tot leven wekken

Verschuivingen in de bestuurskamer van GAP hebben gedurende de laatste tien jaar veelvuldig, in rap tempo en met verschillende mate van succes plaatsgevonden, maar de huidige directeur Art Peck lijkt de goede richting op te gaan om GAP-kleding nieuw leven in te blazen. Peck heeft al een nieuwe kwaliteitscontrole-standaard voor de GAP-kleding ingevoerd en hij richt zich ook op het bouwen van sterkere relaties met klanten. Het aanbod aan vaste garderobe-items zoals spijkerbroeken, kaki’s en breiwaar voor mannen, vrouwen en kinderen is het sterke punt van het bedrijf. Ervoor zorgen dat de collecties fris, modieus en trendy zijn is de sleutel tot het voortdurende succes van GAP.