Marks and Spencer.

De Britse detailhandelaar Marks & Spencer heeft gedurende haar 130 jaar lange geschiedenis heel wat ups en downs meegemaakt, maar het merk dat in de omgangstaal beter bekend staat als “Marks & Sparks” heeft het overleefd als één van de meest iconische merken van het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf, dat ook wel bekend staat als M&S, heeft er lang mee geworsteld haar plek te vinden in de internationale markt zonder haar jarenlange reputatie van het bieden van kwaliteitsgoederen tegen een betaalbare prijs te verliezen. Gelukkig begint de moeite die het bedrijf heeft gedaan om in de afgelopen tien jaar haar winkels te moderniseren en haar markt te verbreden nu vruchten af te werpen. Modesmaakmakers geven de nieuwste vrouwenkledingcollecties van het merk hoge cijfers voor de chicque stijl.

Een nederig begin

De geschiedenis van Marks & Spencer begint in 1884, als een Poolse immigrant met de naam Michael Marks een kraam opent op de straatmarkt in Leeds. Een gezamenlijke vriend stelt Marks voor aan boekhouder Tom Spencer en samen richtten ze in 1894 Marks & Spencer op. De twee werkten nog tot ruim in de nieuwe eeuw vanuit markten op verschillende locaties. In 1939 werd in Londen de flagshipstore geopend waar kleding en huisartikelen werden verkocht. Het jaar daarop voegde het bedrijf een voedselafdeling aan de winkel toe.

De winst van Marks & Spencer bereikte in 1998 een hoogtepunt toen het merk de eerste Britse detailhandelaar werd die meer dan 1 miljard pond had verdiend. Vandaag de dag zijn er meer dan 800 M&S-winkels in het Verenigd Koninkrijk en over de hele wereld.

En merk dat nieuw leven werd ingeblazen

Vele trendwatchers zijn van mening dat de reclamecampagnes in de jaren 2000 verantwoordelijk zijn voor de heropleving van het Marks & Spencer-merk. Beroemdheden van Twiggy en Claudia Schiffer tot Antonia Banderas en David Beckhem hebben meegewerkt aan M&S-reclames. Aan de “Leading Ladies”-campagne van het merk, die in 2014 werd gelanceerd, werkten beroemde Britse dames mee, waaronder Annie Lennox, Emma Thompson en Rita Ora.

M&S Kledinglabels

Marks & Spencer biedt een brede reeks kledingcollecties voor mannen, vrouwen en kinderen. De populairste M&S-vrouwenkledinglabels zijn onder andere Per Una, de Indigo-collectie en de Limited-collectie, die trendgedreven alledaagse kleding biedt gericht op een jongere doelgroep. De designer-collectie Autograph staat bekend om de opvallende stukken, zoals lederen en suede minirokken en wikkelrokken.

Van bloezen met wijde mouwen tot zijde bomberjacks en kanten jurken, de nieuwe looks van M&S omvatten een breed spectrum aan trendy stijlen en details. De modieuze Boho-look is goed gerepresenteerd en er is kantoorkleding verkrijgbaar met slanke afwerking, luxueus breiwerk en zachte, gestructureerde statementstukken die de moeite van het ontdekken waard zijn. Het is duidelijk dat Marks & Spencer in de vingers begint te krijgen hoe ze ervoor kunnen zorgen dat het merk levendig en relevant blijft in de 21e eeuw.