Nike.

Het meest waardevolle sportmerk ter wereld, Nike, dankt haar bestaan aan een simpele handdruk tussen atletiek coach Bill Bowerman en de ondernemer en voormalig hardloper Phil Knight. Knight stuurde sportschoenen die hij had gekocht tijdens een bezoek aan Japan naar zijn voormalige coach, in de hoop iets te verkopen. Tot zijn grote verrassing was Bowerman zo onder de indruk van het ontwerp van de schoenen dat hij aanbood zijn partner te worden. De twee schudden de hand, bezegelde de deal, en op 15 januari 1964 begon een bedrijf dat uiteindelijk $ 25 miljard in omzet zou halen.

Iemand wafels?

Als de ontwerper in het nieuwe bedrijf, creëerde Bowerman de Nike Cortez hardloopschoenen in 1968, een schoen die een van de meest populaire modellen van het merk is gebleven. Zijn meest innovatieve ontwerp daarentegen kwam in de vroege jaren 70 toen hij het wafelijzer van zijn vrouw ruïneerde door te experimenteren met een nieuw idee voor schoenzolen. Het resultaat was de Moon schoen, geïntroduceerd in 1972, en de Wafle Trainer, die zijn debuut maakte in 1974. Beide modellen droegen bij aan het succes van het bedrijf.

Slogan strategie

Het valt niet te ontkennen dat de slimme advertentiecampagnes van Nike hebben geholpen om de positie in de voorhoede qua verkopen te behouden. Het bedrijf haalde de krantenkoppen in 1976 toen televisiereclames de slogan „There is no finish line” toonde zonder een product te laten zien. Nike’s meest bekende slogan „Just do it”, werd geïntroduceerd in 1988 en werd zo beroemd dat het een plekje kreeg in de Smithsonian, een belangrijk Amerikaans museum. Het is een van de meest bekende slogans van de wereld.

Nike activewear

Vandaag de dag verkoopt Nike schoenen, kleding en benodigdheden voor iedere sport, van hardlopen, basketball en voetbal tot golf en lacrosse. Nike verkoopt ook kleding ontworpen voor vrije tijd en casual kleding. Het bedrijf heeft een van de meest geavanceerde onderzoeksfaciliteiten in de industrie en kan uit een breed scala van wetenschappelijke disciplines putten om nieuwe producten te ontwerpen. Recent geïntroduceerde ontwerpen bevatten de Mercurial Superfly, een speciale lichtgewicht voetbalschoen, en de Nike Pro Bra collectie, ontworpen om plaatselijk ondersteuning te geven voor vrouwen van alle soorten en maten.

Als een bedrijf dat intrinsiek is verbonden met zijn "Just do it" slogan, worden Nike schoenen, kleding, accessoires en uitrusting net zoveel gewaardeerd om de boodschap die ze brengen als voor de kwaliteit van de producten. Of het nu gaat om de N+TC personal training app van het bedrijf of de nieuwe Vapor Iron golf club collection geïnspireerd door Tiger Woods, met het gebruik van producten met het iconische Swoosh logo laat je iedereen weten dat je net zo serieus bent over fitness en presteren als dat je er modieus uitziet.