Puma.

Tijdens de eerste helft van de 20e eeuw werden in het Duitse dorpje Hezogenaurach twee merken sportschoenen geproduceerd die vandaag de dag nog steeds een significante rol spelen in de sportkledingindustrie: Adidas en Puma. Opvallend genoeg zijn de twee merken opgekomen uit dezelfde schoenmakersfamilie. Adolf Dassler maakte in eerste instantie zijn schoenen in het washok van de familie en zijn broer Rudolf werd al snel zijn partner in de onderneming. Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontstonden er onverzoenlijke verschillen tussen de twee en Rudolf begon zijn eigen bedrijf, dat hij “Ruda” noemde, gebruik makend van de eerste twee letters van zijn voor- en achternaam. In 1948 veranderde hij de naam in Puma en registreerde hij de eerste versie van het onderscheidende bedrijfslogo van een springende kat.

Het Bouwen van een sportschoenenmerk

Vanaf het begin was Dassler erop gefocust om zijn sportschoenenlijn te promoten door middel van sponsoring van wereldklasse-atleten, te beginnen bij voetballers. In samenwerking met professionele coaches ontwikkelde hij in 1953 de Super Atom, de eerste voetbalschoen met vastgeschroefde noppen. Toen voetbalgrootheid Pelé in 1970 in de finale van het WK Voetbal terecht kwam betaalde het bedrijf hem $120.000 om Puma-schoenen te dragen. Pelé nam rustig de tijd om voor de tv-camera’s zijn veters te strikken om op die manier aandacht te trekken voor het schoeisel.

Een Succesformule

Puma begon haar grenzen in de sportwereld te verleggen door zich ook op andere sporten dan voetbal te richten. Er kwam een succesformule naar boven. Puma creëerde op maat gemaakte schoenen voor topatleten in allerlei verschillende sporten en bracht deze schoenen vervolgens in ruil voor sponsoring onder de naam van de betreffende atleet op de markt. In de jaren ’70 werden de Puma Clydes gepromoot door basketballer Walt “Clyde” Frazier. Tennisster Boris Becker droeg Puma-schoenen en gebruikte een Puma-racket toen hij in 1985 Wimbledon won. Het merk creëert nu schoenen, kleding en overige sportuitrusting voor vrijwel elk sportgebied, van hardlopen, trainen en fitness tot golf en motorsport.

Puma-merken

Het merk gaat tegenwoordig door het leven als Puma SE en heeft verschillende vooraanstaande bedrijven zover gekregen dat ze een altijd toenemende productlijn aan hen kunnen leveren. Puma’s Teamsport-label focust zich bijvoorbeeld nog steeds op het produceren van prestatieschoenen en —sportkleding, met name voor voetballers, terwijl het Fundamentals-label betaalbare en trendy kleding verkoopt. Het bedrijf verkoopt Puma-producten in meer dan 120 landen over de hele wereld en werkt samen met topontwerpers zoals Mihara Yasuhiro en Alexander McQueen om stijlvol schoeisel, kleding en accessoires te creëren die zowel op het veld, welk veld dan ook, als daarnaast prachtig functioneren.