American Apparel.

American Apparel, een merk dat basic kleding zoals T-shirts nieuw leven in heeft geblazen, staat momenteel voor een lastige keuze. Na jarenlange schandalen, is oprichter Dov Charney recentelijk uit het bedrijf verdreven — Paula Schneider, een manager die al lang bij het bedrijf werkte, is aangesteld als nieuwe CEO om het imago van het merk te verbeteren. Met een steeds lagere winst en grotere verliezen, hopen fans van American Apparel dat het bedrijf de juiste middelen heeft om te overleven.

Made in the USA

Wat American Apparel zo bijzonder maakt, is de visie van het bedrijf om op rendabele wijze kleding te ontwerpen, produceren en promoten in de Verenigde Staten. Nadat het bedrijf een aantal jaar als groothandel opereerde en T-shirts verkocht aan andere merken, begon American Apparel haar eigen kleding te ontwerpen en produceren. Het bedrijf, dat gevestigd is in Los Angeles, was in staat om een goede reputatie op te bouwen door eerlijke lonen te bieden, in plaats van de slechte omstandigheden die vaak voorkomen in andere landen. Door beschuldigingen van seksuele intimidatie en onprofessioneel gedrag van Charney, is de goede reputatie van het made-in-America merk echter flink omlaag gegaan.

American Apparel stijl

Doordat American Apparel alle onderdelen van de kledingproductie in handen heeft, kan het snel inspringen op nieuwe trends en makkelijk trendy designs op de markt brengen. In het verleden heeft het merk controversiële advertenties gebruikt om de aandacht op zich te vestigen. Vandaag de dag, richt het bedrijf zich vooral op de marketing van de kleding. De collecties bestaan onder andere uit hippe basics zoals ondergoed, T-shirts, sweaters en sportkleding voor heren, dames, kinderen en peuters, allemaal met een betaalbaar prijskaartje. Het merk staat bekend om haar speelse collecties met plaid rokjes en “disco” shorts, leggings en body’s.

Nieuwe ontwerpen

De nieuwe CEO, Paula Schneider, probeert momenteel om snel iets aan het aanbod te veranderen, door voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf gehele, samenhangende kledingcollecties aan te bieden. De nadruk ligt meer op kleur coördinatie en op items die gecombineerd kunnen worden. Naast de casual kleding, zijn er ook leren jasjes, trenchcoats en wijde broeken aan de collectie toegevoegd, die bijvoorbeeld naar kantoor of als avondkleding kunnen worden gedragen. De bedoeling is om van American Apparel een lifestyle merk te maken, zonder dat het concessies moet doen aan de betaalbare basics waar het om bekend staat.

Ondanks de tegenslagen waar het merk op dit moment mee te doen heeft, blijft American Apparel de grootste kledingproducent in Noord Amerika. Al heeft het merk het er moeilijk mee om alles op een rijtje krijgen, blijft het een leider op het gebied van kleding die gemaakt is in de VS en die altijd trendy blijft.