Armani.

Armani, opgericht in 1975 door Italiaans ontwerper Giorgio Armani, is een wereldwijde onderneming die zowel haute couture kleding en accessoires, als cosmetica en homewear aanbiedt — maar het merk staat het meest bekend om haar rode loper-stijl. Het merk is nog eens extra bekend omdat het een bijna universeel symbool van succes voor mannen heeft geproduceerd: het Armani pak. De in 1934 geboren Giorgio Armani, vierde laatst dat hij al 40 jaar in de mode-industrie zat. Deze speciale gelegenheid vierde hij door een museum in Milaan te openen waar men zijn beroemdste creaties kan vinden — wat zijn positie als de meest succesvolle ontwerper van Italië alleen maar versterkt.

Van geneeskunde naar herenkleding

Toen Giorgio Armani op de universiteit zat, was zijn doel om dokter te worden — maar na drie jaar te hebben gestudeerd, werd Armani opgeroepen voor het leger. Na zijn tijd bij het leger, besloot hij om een baan als etaleur aan te nemen in Milaan, om zijn familie te ondersteunen. Armani begon in de jaren ’60 met het ontwerpen van zijn eigen herenkleding, voordat hij in 1975 samen met zijn partner (zowel qua werk als privé) zijn eigen bedrijf oprichtte. Hij vertoont al 40 jaar achter elkaar enkel zelfgemaakte collecties.

Made in Hollywood

Armani had al snel in de gaten dat de hele wereld zijn ontwerpen zou zien als hij kostuums voor het grote scherm zou ontwerpen, dus hij richtte al vroeg in zijn carriêre op Hollywood. Door de pakken die hij in de film “American Gigolo” (1980) voor Richard Gere ontwierp, was hij helemaal zeker van succes. Hij heeft in de loop van zijn lange carriêre kleding ontworpen voor meer dan 100 films, zoals recentelijk bijvoorbeeld voor Leonardo DiCaprio’s personage in "The Wolf of Wall Street." Acteurs, van George Clooney en Jack Nicholson tot Julia Roberts en Helen Mirren, droegen binnen de kortste keren ook Armani ontwerpen voor promotionele doeleinden, waarmee de rode loper stijl in één klap veranderde.

De kracht van Armani

Toen regisseur Martin Scorcese laatst met veel lof sprak over zijn vriend, waar hij ook veel mee samenwerkt, somde hij de Armani look op in twee woorden: tijdloze elegantie. Het intuïtieve inzicht dat de ontwerper heeft wat betreft lijnen, verhoudingen, vormen en textuur, schijnt door in alles wat hij ontwerpt. Armani heeft zijn look zelf beschreven als een “diepe waardering voor alles dat simpel en lineair is”. Terwijl andere ontwerpers constant op zoek zijn naar een nieuwe look, focust Armani zich op het verder uitwerken van zijn eigen look. Van de relaxte ontwerpen die toch een perfecte pasvorm hebben, tot zijn prachtige lange strapless jurken — de klassieke look die zelfvertrouwen en stijl uitstraalt, zorgt ervoor dat Armani de boeken in zal gaan als één van de beste ontwerpers ter wereld.