Carhartt.

Carhartt heeft al meer dan honderd jaar ervaring in het produceren van werkkleding, waardoor het merk de reputatie heeft opgebouwd dat het goede, tijdloze kleding produceert. Dankzij de populariteit onder rappers die het merk eind jaren ’80 genoot, heeft Carhartt zich echter ontwikkeld tot een merk dat ook bij jonge, modieuze mensen past. Met een klantenbestand dat verschillende generaties beslaat, heeft het familiebedrijf bewezen dat het alles in huis heeft om de veranderlijke modewereld bij te kunnen benen.

Geschiedenis van het merk

Hamilton Carhartt wilde graag zijn eigen producten ontwerpen, dus begon hij in 1889 zijn eigen kledingmerk in Dearborn, Michigan. Na een gesprek met een spoorwegingenieur, besefte hij zich dat hij het succes van zijn nieuwe merk zou kunnen versterken door overalls te maken voor industriële werkers, van verschillende stoffen zoals ‘duck’ en denim. Het bedrijf groeide goed mee met de tijd in de hieropvolgende decennia. Tijdens de Eerste Wereldoorlog produceerde Carhartt de uniformen voor het Amerikaanse leger, tijdens de Grote Depressie werkbroeken met een dubbelgelaagde voorkant, en toen vrouwen tijdens de Tweede Wereldoorlog aan het werk gingen, ook een kledinglijn met werkkleding voor dames.

Carhartt wordt hip

In de jaren ’80 kregen Carhartt jassen en werk jacks ineens een ontzettende boost in populariteit, omdat drugdealers alle zakken op de jassen handig vonden voor het verstoppen van hun goederen. Rappers begonnen de jassen in muziekclips te dragen, waardoor het merk plots door een hele nieuwe generatie aan hippe shoppers bloot werd gesteld. Carhartt produceerde als reactie hierop een hele nieuwe kledinglijn aan chique casual kleding. Al blijft de primaire focus liggen op de stevige jacks, jassen, coveralls en tuinpakken die zo geliefd zijn door arbeiders, produceert Carhartt dankzij haar internationale samenwerking met het Duitse merk ‘Work in Progress’ ook kleding voor modieuze jeugd.

Hip én praktisch

In de V.S., blijft Carhartt bekend staan om haar werkkleding voor dames en heren die tegen een stootje kan — deze kleding is in veel verschillende maten te vinden, tegen redelijke prijzen. In Carhartt’s collecties vind je alles wat je nodig hebt om ook buiten of in de natuur comfortabel te blijven; van spijkerbroeken, truien, laarzen en thermo-ondergoed tot de klassieke werkjas waar het merk bekend om staat. Het high-end WIP merk dat Carhartt aanbiedt, is vooral populair onder de urban jeugd en biedt dezelfde signature look als het normale merk, maar dan met springende kleuren, betere materialen en getailleerde pasvormen.

Van ruime jassen voor mannen tot skinny jeans voor vrouwen: Carharrt heeft kleding voor alle generaties en alle types mensen. Door het brede klantenbestand kan het bedrijf aan de ene kant de bekende werkkleding met het vierkante logo blijven maken en aan de andere kant hun collectie uitbreiden met modieuze kleding.