Desigual.

Met een naam die verwijst naar het Spaanse woord voor ‘ongelijkmatig’, is Desigual geen typisch casual kledingmerk. Het hoofdkantoor van het merk is gevestigd in Barcelona, Spanje, en het merk staat bekend om haar extravagante kleuren, drukke prints, graffiti-achtige ontwerpen en verschillende lappen stof. Het merk werd in 1984 opgericht door de Zwitserse ondernemer Thomas Meyer, die op dat moment nog maar 20 was. Desigual heeft de afgelopen jaren een enorme groei meegemaakt; het merk heeft maar liefst 450 winkels geopend in meer dan 100 verschillende landen. Vandaag de dag, wordt de waarde van het bedrijf op meer dan $1.5 miljard geschat.

Het begin

Nadat Meyer een aantal zomers t-shirts had verkocht op Ibiza, begon hij patchwork spijkerjasjes te ontwerpen en verkopen van gedragen jeans. In 1986 opende hij de eerste Desigual winkel op Ibiza en in de jaren hierna begon hij de kleding ook naar andere Europese landen te exporteren. In 2002 breidde Meyer het internationale bereik van het merk verder uit, met hulp van zijn vriend Manel Adell. Samen bouwden ze het merk verder op, door zich te richten op felle kleding en drukke prints en door ervoor te zorgen dat er nieuwe kledingwinkels werden geopend op toplocaties.

Een thematische aanpak

Desigual presenteert elk seizoen een collectie van maar liefst 1000 accessoires en kledingitems, die allemaal verbonden zijn door één speciaal thema, zoals bijvoorbeeld Luxury Feelings of Handmade. Daarnaast staat Desigual bekend om haar creatieve samenwerkingen. In 2011 werkte het merk samen met Cirque du Soleil, om een collectie te ontwerpen die geïnspireerd was door het Cirque du Soleil. In ditzelfde jaar werkte ook haute couture ontwerper Christian Lacroix samen met Desigual.

Ook Desigual’s reclamecampagnes zijn erg vernieuwend. In 2011 kreeg het merk veel media-aandacht toen klanten werden uitgenodigd om in hun ondergoed in de rij te gaan staan bij de winkels in Madrid, om dikke kortingen op Desigual kleding te ontvangen. De campagne was zo succesvol dat hij ook bij andere Desigual winkels in andere steden werd herhaald, zoals in Londen, Berlijn, New York City en San Francisco.

De Desigual look

Typisch voor Desigual kleding en accessoires, is het rijke, juweelachtige kleurenpalet, de patchwork patronen en de drukke prints, met een look die iets weg heeft van de Spaanse kunstenaar Pablo Picasso. In tegenstelling tot het visuele feestje dat de meeste kledingstukken bieden, zijn de pasvormen en kledingmodellen vaak juist simpel en strak. De kledingcollecties voor heren, dames en kinderen zijn erg uitgebreid en het merk heeft daarnaast ook een indrukwekkende lijn aan handtassen, sjaals en sieraden.

Met een betaalbaar prijskaartje, bieden de kleding en accessoires van Desigual fashionistas een chique manier om eens iets compleet anders toe te voegen aan hun garderobe.