DKNY.

Voor ontwerper Donna Karan is mode altijd een familie-aangelegenheid geweest. Karan, dochter van een kleermaker en een model, werd in 1948 geboren als Donna Faske. Na de dood van haar vader — ze was toen drie jaar oud — hertrouwde haar moeder. Haar stiefvader werkte ook in de mode-industrie. Karan begon al op de middelbare school met het ontwerpen en verkopen van kleding en werkte voor ontwerpster Anne Klein toen ze op de Parsons School of Design in New York City zat. Na de dood van Klein in 1974 werd ze benoemd tot hoofdontwerper van het modehuis.

Geboorte van een merk
In 1984 begonnen Karan en haar tweede echtgenoot Stephan Weiss het merk Donna Karan New York. Karan's debuutcollectie die bekend staat als 'Seven Easy Pieces' werd gekenmerkt door verwisselbare kledingstukken die naar hartenlust kunnen worden gecombineerd zodat het lijkt of je kledingkast uitpuilt. De luxe lijn had al snel toegewijde fans, zoals Demi Moore, Brooke Shields en Susan Sarandon. Karan's dochter Gaby en haar jonge vrienden hielden ook van de kleren, ondanks hun hoge prijskaartjes. Karan introduceerde het DKNY-merk in 1989 als een betaalbare optie voor jongere fans van haar ontwerpen.

De typische DNKY-style
DKNY-ontwerpen zijn fast fashion stedelijke kleding, bedoeld voor jongeren die er stijlvol uit willen zien ongeacht wat de dag brengt. De DKNY-lijn loopt van ongedwongen ready-to-wear kleren en sportkleding tot maatpakken en formele kleding. Kenmerkende stukken zijn onder anderen de veelzijdige kantoorkledij, flirterige jurkjes en loszittende gebreide kleding. Kenmerkend voor de stijl van DKNY is de eenvoudige maar toch verfijnde kleding die heerlijk comfortabel is en altijd chique aftekent. Vanuit het originele DKNY-merk zijn meerdere labels ontstaan met collecties voor mannen, vrouwen, junioren en kinderen.

Donna Karan International exploiteert wereldwijd meer dan 200 DKNY, DKNY Jeans en Donna Karan Collection-winkels. Alhoewel Donna Karan sinds 1997 geen CEO meer is van DKNY blijft ze ontwerpen voor het modemerk. Er tekenen zich echter veranderingen af. De invloed van de huidige CEO Caroline Brown, de voormalige president van het luxe-merk Carolina Herrera, is terug te vinden in de nieuwste collecties van DKNY. De jeugdige DKNY-look lijkt te evolueren naar een meer volwassen stijl.