GANT.

De in Oekraïne geboren Bernard Gantmacher kwam in 1914 in New York City aan en vond daar werk als de aannaaier van hemdkragen om voor zijn univeriteitsopleiding te kunnen betalen. Hij werd verliefd op een naaister bij hetzelfde bedrijf, trouwde in 1927 met haar en verhuisde met haar naar New Haven, Connecticut. Daar kwam hij er al snel achter dat het ontwerpen van overhemden voor de bloeiende textielindustrie van het land de beste mogelijkheid zou zijn om in Amerika succes te boeken. In het begin werkte Gantmacher als onderaannemer voor andere overhemdenmakers, maar hij begon zijn overhemden te labelen met een gestyleerde “G” om het zijn klanten makkelijker te maken zijn werk te identificeren. Het groeiende aantal verzoeken voor de “G”-overhemden overtuigde Gantmacher ervan zijn eigen merk te beginnen.

Het GANT merk opbouwen

Gantmachers twee zoons keerden na hun dienst in het leger in de Tweede Wereldoorlog terug en stonden toen te springen samen met hun vader in de overhemden-onderneming te gaan werken. In 1949 lanceerde de family het GANT of New Haven-merk. Met hun fraai gemaakte button-down kragen werden de GANT-overhemden direct een succes. Het bedrijf introduceerde tijdens deze beginperiode vele innovatieve kenmerken aan hun overhemden, waaronder de rugplooi en een knoop in de nek van de kraag om de stropdas mee op z’n plek te houden. In de jaren ’60 was GANT de één-na-grootste overhemdenfabrikant ter wereld geworden.

De Ivy League-Look

Met het klassieke ontwerp en het fijne vakmanschap kregen GANT-overhemden al snel een reputatie als Ivy League-merk en omdat het hoofdkantoor van het bedrijjf in New Haven stond was het niets meer dan natuurlijk voor de Yale-studenten om ze met gepaste trots te dragen, met of zonder stropdas. In 1973 bracht GANT het Rugger rugby-overhemd op de markt, dat was ontworpen met sportgerelateerde details in het achterhoofd, zoals tackle-bestendige knopen en een gevoerde naad in de kraag die beschermt tegen schaven. Het horizontaal-gestreepte overhemd werd direct een succes en hoewel het gedurede de jaren een aantal kleine veranderingen heeft ondergaan blijft het onderdeel van het populairste aanbod van het bedrijf. De Ivy League-look heeft eraan bijgedragen dat GANT het merk is dat door de stijlbewuste jeugd wordt gekozen.

GANT Collecties

GANT heeft, sinds Gantmacher het bedrijf in 1967 voor het eerst verkocht, meerdere eigenaren gehad, maar het merk is altijd blijven groeien en bloeien. GANT kleding en accessoires worden verkocht in ongeveer 300 winkels in 73 landen over de hele wereld, waar alles van overhemden, jasjes en breiwaren tot stropdassen, horloges, sokken en zonnebrillen wordt verkocht. Alle GANT-collecties met merkkleding voor mannen, vrouwen en kinderen zijn te vinden in de Gant New Haven-, de Rugger- en de trendy GANT by Michael Bastain-lijnen.