Gucci.

Het Italiaanse merk Gucci staat als één van de bestverkopende merken bekend en is al bijna een eeuw één van de succesvolste producenten van luxe lederwaren ter wereld. Het bedrijf is nu in handen en onder het management van het Franse bedrijf Kering en Gucci staat ook bekend om haar kledinglijnen, schoeisel-lijnen en geuren. Hoewel de strijd om de macht binnen het bedrijf af en toe meer aandacht heeft opgeleverd dan de producten is Gucci een merk dat het altijd waard is om in de gaten te blijven houden, zeker met de nieuwe creatief directeur aan het roer.

Een Tumultueuze geschiedenis

De geschiedenis van Gucci begint in Florence, Italië, aan het begin van de 20e eeuw. Nadat hij als liftjongen had gewerkt in Parijs en Londen keerde Guccio Gucci terug naar zijn geboortestad met een nieuw ontwikkeld respect voor luxueuze koffers en reisgoed. Hij realiseerde zich dat de leerbewerkende ambachtslieden in Florence de vaardigheden hadden om lederwaren en koffers en reisgoed van hoge kwaliteit te produceren en Gucci opende in 1921 zijn eigen winkel. Gedurende de volgende 50 jaar bloeide het familiebedrijf als luxemerk en werden er winkels in grote steden over de hele wereld geopend.

Familietwisten onder Guccio’s vier zoons verergerden na de dood van de oprichter in 1953. In 1983 nam kleinzoon Maurizio het bedrijf over en hij verkocht het bedrijf vijf jaar later aan een bedrijf met de naam Investcorp. De nieuwe eigenaar bracht de Amerikaanse modedirecteur Dawn Mello aan boord om het merk te redden. Mello nam in de jaren ’90 de Amerikaanse ontwerper Tom Ford aan als creatief directeur en door het aantal Gucci-producten te verminderen en nieuwe ready-to-wear-lijnen te ontwerpen wisten deze twee het bedrijf 180 graden te draaien.

Het nieuwe Gucci

De meest recentelijke radicale personeelsreorganisatie bij Gucci zou wel eens de meeste significante in de lange geschiedenis van het merk kunnen zijn. Na het plotselinge vertrek van creatief directeur Frida Giannini en algemeen directuer Patrizio di Marco eind 2014 werd de teamleider van het ontwerpteam Allesandro Michele plotseling gepromoveerd en hij kreeg slechts vijf dagen te tijd om een grootse collectie op te zetten met aaneensluitend drie opeenvolgende modeshows. Mode-watchers kondigen Michele’s nieuwe ontwerpen aan als gamechangers voor het Gucci-merk.

Met de focus op free-wheeling-stijlen en androgyne ontwerpen ontdoet Michele Gucci stukje bij beetje van de zorgvuldig gedefinieerde genderrollen die het merk tot nu toe karakteriseerden. Van doorzichtige overhemden voor mannen tot omarokken en —blouses voor vrouwen, de gender-verbuigende en regelsbrekende ontwerpen laten ogen uitpuilen en monden openvallen. Velen zien Michele’s flamboyante gebruik van kleuren, patronen en lagen als het begin van een lumineus nieuw tijdperk voor Gucci en als de tijdsgeest van deze tijd.