Guess.

De broers Paul en Maurice Marciano begonnen in 1981 het Guess-merk in Beverly Hills, California. Bloomingdale’s kocht één van hun eerste ontwerpen, een stonewashed strakke spijkerbroek, en toen het ontwerp in slecht enkele uren uitverkocht was wisten de Marciano-broers dat ze iets groots op het spoor waren. Merkspijkerbroeken waren toen een vrij nieuw gegeven in de modewereld en de broers begrepen dat de juiste reclamecampagne de sleutel zou zijn tot een doorlopend succes. Om hun merk op te laten vallen tussen de concurrentie koos Paul Marciano ervoor zwart-wit-films te gebruiken voor de Guess-reclames, een stratgie die wereldwijd de aandacht trok.

De Guess Girl

Het Guess-merk staat erom bekend de carriêre van wereldberoemde modellen te lanceren, in het bijzonder die van Claudia Schiffer, die recentelijk opnieuw in een Guess-reclame te zien was om het 30-jarig bestaan van het merk te vieren. In tegenstelling tot de verwaarloosd-uitziende, ultradunne modellen die de meeste merken uitkozen voor hun reclames waren de Guess-meisjes vaak welgevormd en voller. In de jaren ’90 werd Anna Nicole Smith degene die het Guess-ideaal personifiseerde, die vandaag de dag door Paul Marciano wordt omschreven al “jong, sexy en avontuurlijk”. Marciano’s meest recente toevoeging aan de Guess-modellenstal is Simone Holtznagel, die in 2011 tweede werd in “Australia’s Next Top Model”, een mollige blondine die hij naar eigen zeggen op Instagram heeft ontdekt.

Huidige Guess labels

Guess introduceerde in 1984 een lijn horloges die nog steeds één van de meest populaire collecties van het bedrijf is. Het bedrijf lanceerde ongeveer gelijktijdig een kinderlijn die we vandaag de dag kennene als Guess Kids. Een luxecollectie van vrouwenkleding met de naam Marciano werd in 2004 gelanceerd en kort daarna werd er ook een mannenlijn op de markt gebracht. Het label verenigd modieuze Amerikaanse stijlen met Europese ontvankelijkheid. Het laatste label van het Guess-merk is G by Guess, een betaalbare collectie jeugdige kleding met een beetje glamour die zich vooral richt op jongeren en jong-volwassenen.

Het Guess-Merk vandaag

Met distributeurs op elk continent en collecties spijkerbroeken, kleding en accessoires die in 80 landen over de hele wereld worden aangeboden is Guess het merk dat de malaise uit de jaren ’90 heeft overleefd en tevoorschijn is gekomen als een welvarend wereldwijd lifestyle-merk. Van sportkleding tot professionele kleding en van vrijetijdskleding tot trendy mode, het Guess-merk wordt vooral geassocieerd met wat inmiddels bekend staat als de California Style.