Hugo Boss.

Het Hugo Boss modehuis, gevestigd in Metzingen, Duitsland, vindt zijn oorsprong in 1924 toen Hugo Ferdinand Boss, de leiding nam in de kledingfabriek van zijn ouders. Duitsland zat midden in de economische crisis na de Eerste Wereldoorlog en het familiebedrijf worstelde om te overleven toen het een grote order voor een partij bruine shirts voor de opkomende Nationale Socialistische Partij kreeg. Zo begon een lange verbinding met het Duitse leger die zich zou voortzetten tot en met de Tweede Wereldoorlog. Alhoewel Boss niet betrokken was bij het ontwerpen van de uniformen, zou de relatie met de Partij hem het recht om een bedrijf uit te oefenen na de oorlog worden ontnomen. Boss overleed in 1948, maar met de hulp van zijn schoonzoon, Eugen Holly, overleefde het bedrijf.

„Suited for Style”

In 1950 ontving het bedrijf Hugo Boss zijn eerste order voor mannenpakken, een overeenkomst die een nieuwe richting voor de kledingfabrikant inluidde. Met een geschiedenis van fijn bewerkte en met de hand op maat gemaakte kleding werden de pakken op grote schaal omarmd door het naoorlogse publiek. Het bedrijf breidde uit en in 1970 verschenen de eerste pakken onder de naam Boss op de internationale markt. Onder de leiding van Holy’s zonen, Jochen en Uwe, sponsorde het bedrijf professionele atleten in de racerij, golf en tennis om reclame te maken voor het Hugo Boss merk, terwijl tevens een geuren- en zonnebrillenlijn aan het assortiment werd toegevoegd.

De groei van het merk Hugo Boss

Het Japanse holdingbedrijf Leyton House Group kocht het bedrijf in 1989, en de Italiaanse kledingfabrikant Marzotto verkreeg 77,5% van de onderneming in 1991 voor $165 miljoen. Marzotto voegde een verfijnde gevoel voor stijl aan het bedrijf toe en de populariteit van het merk explodeerde. Vandaag de dag heeft het bedrijf dat Hugo Boss gestart heeft meer dan 900 eigen winkels en 1.000 franchise winkels in 124 landen. De collecties variëren van de Boss Black en het Hugo kledinglabel voor mannen en vrouwen tot de Boss Green, een sportkledinglabel.

Nieuw tijdperk

In 2013 werd de Taiwanese ontwerper Jason Wu de artistieke directeur van het Hugo Boss kledinglabel voor vrouwen, waarmee het merk een nieuw tijdperk inluidde van vernieuwende ontwerpen voor vrouwen. Bekend over de hele wereld voor de prachtig vormgegeven zakelijke mannenpakken, heeft het merk Hugo Boss nu ook een stijlvolle lijn van kunstzinnig ontworpen beroepskleding voor vrouwen.