MANGO.

Met een aantrekkingskracht die de generaties overschrijdt is MANGO een inclusief kledingmerk dat zich focust op het aanbieden van casual vrouwenkledij in een ruim assortiment van maten. Het Spaanse kledingbedrijf werd opgericht in 1984 en voegde in 2006 ook een accessoirecollectie toe, en in 2008 een mannencollectie. Hoewel MANGO-kledij altijd op een jonger publiek gericht is, maken de klassieke stijl, de comfortabele snits en de betaalbare prijzen het merk ook populair bij oudere shoppers.

De groei van het MANGO merk

De oprichters van het bedrijf, de broers Isak en Nahman Andic, werden geboren in Turkije en emigreerden naar Spanje in 1969. Ze werkten als marktkramers en begonnen hun traject door kledij te verkopen die uit Azië werd geïmporteerd. Uiteindelijk openden ze verschillende winkels in Spanje waar ze jeans onder hun eigen naam verkochten. Nadat ze erachter kwamen dat het woord “MANGO” in bijna elke taal op dezelfde manier wordt uitgesproken, besloten de broers dat het de perfecte naam was voor hun bedrijf, aangezien het hun vastberadenheid toonde om een globaal merk op te richten. Het feit dat ze nu meer dan 2700 winkels hebben in 105 landen is een bewijs van hun succes.

Een stijlevolutie

Sinds het ontstaan van het merk heeft de MANGO-stijl grote veranderingen ondergaan. De grootste verandering gebeurde in 2013, toen het merk casual kledij begon aan te bieden in plaats van formele kledij, nadat de winsten al enkele jaren waren afgenomen. Het bedrijf maakte hun prijzen tegelijkertijd ongeveer 20% goedkoper. MANGO veranderde ook van reclamestrategie door bekende fashionista’s zoals Scarlett Johansson en Miranda Kerr aan te trekken om het merk te vertegenwoordigen.

De meest recente reclamecampagne toont Kate Moss en Cara Delevingne in de trendy collectie van MANGO, die een artistieke combinatie bevat van bohemian looks met inspiratie in de jaren ’70. Het merk maakt niet alleen casual kledij, maar ook leren collecties voor mannen en vrouwen, en werk- en kantoorkledij.

De Violeta collectie

In 2014 haalde MANGO de krantenkoppen door hun Violeta-lijn voor grote maten te introduceren, met meer dan 400 kledingstukken voor vrouwen van maat 40 tot 52. Sommigen loofden model Candice Huffine die de collectie vertegenwoordigde. Ander klaagden over het feit dat het merk impliceerde dat elke maat boven maat 38 “een grote maat” is. Toch is de Violeta-lijn succesvol, en het bedrijf heeft plannen om ze uit te breiden.