Marc Jacobs.

Marc Jacobs is een Amerikaanse modeontwerper met een natuurtalent om de krantenkoppen te halen. De naam Marc Jacobs is nooit lang uit de schijnwerpers, of hij nu de modekenners shockeert met straatmode of modellen voor zijn modeshows zoekt op sociale media. Hij is het best bekend door zijn functie als creatief leider bij het Franse modehuis Louis Vuitton en wordt beschouwd als een van de meest invloedrijke ontwerpers ter wereld. Intussen zijn er 285 winkels van Marc Jacobs in meer dan 60 landen.

Geschiedenis

Marc Jacobs werd geboren in 1963 en verliet zijn ouderlijk huis als tiener om bij zijn grootmoeder in New York te gaan wonen. Daar vond hij een job in een kleine avant-garde kledingsboetiek. Zijn liefde voor mode leidde ertoe dat hij zich inschreef aan de Parsons School of Design. Zijn talent werd al snel ontdekt, wat hem verschillende prijzen opleverde en leidde tot zijn eerste kledingscollectie, een collectie van handgebreide sweaters voor Reuben Thomas.

Jacobs ontwierp zijn eerste eigen kledinglijn in 1986. Toen de ontwerper Perry Ellis in datzelfde jaar stierf, ging Jacobs bij het modehuis werken als ontwerper. In 1992 produceerde hij een grunge kledinglijn die bijna algemene afkeuring teweegbracht in de modewereld. De gewaagde collectie zorgde ervoor dat hij ontslagen werd bij Perry Ellis, maar inspireerde hem voor de creatie van zijn eerste volledige collectie van mannenkledij in 1994. In 1997 werd Jacobs de creatieve leider bij Louis Vuitton, een positie die hij met veel succes bekleedde tot 2013.

Het merk Marc Jacobs

Marc Jacobs kledij voor mannen, vrouwen en kinderen weerspiegelt de ongewone mode-insteek van de ontwerper. In plaats van zich te concentreren op de laatste trends, is Marc Jacobs degene die de volgende hype creëert. Zijn collecties zijn zo vernieuwend dat ze vaak op verbazing onthaald worden, maar het volgende seizoen proberen andere ontwerpers hem vaak bij te benen.

Hoewel de kledij van Marc Jacobs altijd vooruitstrevend is, is de ontwerper een natuurtalent in het zoeken naar een evenwicht tussen het commerciële en het artistieke. Het is zijn talent om de eerste te zijn dat ervoor zorgt dat beroemdheden zijn ontwerpen op de rode loper willen dragen. Zijn interpretatie van de hedendaagse cultuur slaat altijd de nagel op de kop en maakt het prijskaartje zeker de moeite waard.