Marc O'Polo.

In de zomer van 1967 woonden de Zweden Rolf Lind en Göte Huss en de Amerikaan Jerry O’Sheets in Stockholm toen ze besloten om hun eigen kledinglijn te creëren. Geïnspireerd door de hippiebeweging van die periode, hadden ze als doel eenvoudige vrijetijdskledij te creëren uit natuurlijke materialen, zoals katoen en linnen. Ze gebruikten de naam van de Amerikaanse “O’Sheets” als inspiratie en maakten een woordspeling op de Venetiaanse ontdekkingsreiziger Marco Polo: Marc O’Polo was geboren. Hun eerste ontwerp, een lappenhemd van Indisch katoen, trok de aandacht van de ondernemer Werner Böck, die aanbood om het merk te verkopen in Duitsland. Vandaag is Böck de voornaamste aandeelhouder van het bedrijf. Hij is verantwoordelijk voor het voortdurende succes van het merk.

Introductie van het Marc O'Polo Merk

Het eerste ontwerp dat grote aandacht trok naar het nieuwe merk was een unisex sweater met de naam Marc O’Polo erop gedrukt. De trui werd aangeboden in 25 subtiele kleuren en stond symbool voor de stijl van het merk: urban, casual en verfijnd. In 1972 werd het jeugdmerk Campus toegevoegd aan de kledingcollectie van Marc O’Polo, en volledige mannen- en vrouwencollecties werden geïntroduceerd in 1975. Het bedrijf opende zijn eerste merkwinkel in Düsseldorf, Duitsland, in 1983. Vandaag zijn er meer dan 2500 winkels in 30 landen die de kledij van Marc O’Polo aanbieden.

Geliefd bij beroemdheden

Hoewel Duitsland naar schatting 71 procent van de verkoop van het merk in handen heeft, groeide de globale markt toen de Amerikaanse acteur Jeff Bridges in 2013 het bedrijf begon te vertegenwoordigen. Bridges hielp mee bij het ontwerp van een t-shirtcollectie voor het merk in 2014. De actrice Uma Thurman is tegenwoordig het gezicht van Marc O’Polo’s damescollectie. De beslissing van het bedrijf om in hun reclamecampagnes te blijven samenwerken met oudere (maar onmiskenbaar hippe) beroemdheden valt samen met een recente beslissing om het Campusmerk stop te zetten. De jeugdcollectie zal opnieuw geabsorbeerd worden door haar ouderbedrijf Marc O’Polo en zal zich concentreren op denimkledij.

De Look van Marc O'Polo

De casual kledij voor mannen, vrouwen en kinderen wordt gekenmerkt door een klassieke stijl, een subtiel kleurenpalet en het gebruik van natuurlijke stoffen. Snits zijn meestal netjes, afgeslankt en aansluitend. De lijnen zijn puur en nauw. Synthetische stoffen worden zelden gebruikt. Er worden verschillende collecties verzameld onder de paraplu van Marc O’Polo: truien, broeken, jurken, schoenen, ondergoed, zwemkledij en accessoires. Elk jaar worden er twee collecties gepresenteerd in een modeshow, en het merk biedt twee vakantielijnen aan in het begin van het skiseizoen en van de zomer.