Michael Kors.

Is het modemerk Michael Kors te populair geworden? Dat is een vraag die zowel modeliefhebbers als aandeelhouders zich stellen nu onlangs gebleken is dat hun handtassen de absolute favoriet zijn bij tienermeisjes. Omdat er gevreesd wordt dat het bedrijf het toppunt van zijn succes heeft bereikt, werd de stock van Michael Kors hard geraakt toen het nieuws bekend werd gemaakt. Modeliefhebbers beginnen zich af te vragen of het merk minder exclusief is dan het beweert. Als we de recente interviews echter mogen geloven, lijkt de miljardairontwerper alle heisa naast zich neer te leggen.

Als ontwerper geboren

Michael Kors had zich nooit kunnen voorstellen dat hij een slachtoffer zou worden van zijn eigen succes toen hij als tiener kleren uit de kelder van ouders ontwierp en verkocht. Hij werd in 1959 geboren in Long Island, New York, als Karl Anderson. De zoon van een ex-model groeide op in de wetenschap dat mode een integraal deel van zijn leven zou uitmaken. Na slechts negen maanden aan New Yorks Fashion Institute of Technology, brak Kors zijn studies af en begon hij zijn ontwerpen in een kleine boetiek te verkopen. Zijn werk trok de aandacht van de modedirecteur bij Bergdorf Goodman, die hem uitnodigde om zijn collectie tentoon te stellen in de luxewinkel.

Een merk heropbouwen

Kors lanceerde zijn merk officieel in 1981, maar hij had weinig succes. Nadat hij het faillissement aanvroeg in 1993, begon hij als ontwerper te werken bij Celine, terwijl hij tegelijkertijd een nieuwe, goedkopere kledinglijn begon onder de naam Michael Kors. Het merk kwam in de schijnwerpers terecht toen Kors als jurylid verscheen op de televisieshow “Project Runway”. Zijn reputatie bereikte ongekende hoogtes toen First Lady Michelle Obama een van zijn stukken droeg om te poseren voor haar officiële portret in het Witte Huis. Vandaag is Michael Kors een globaal bedrijf dat draagbare kledij en luxe-accessoires aanbiedt in grote steden over de hele wereld.

De stijl van Michael Kors

De damescollectie van Michael Kors bevat trendbewuste kledij die fris en hedendaags aanvoelt, gepresenteerd met verfijnde snits en silhouetten voor een tijdloze stijl. Kors is geniaal in het combineren van luxe-accessoires en casual kledij, en hij gebruikt verschillende texturen om visuele interesse toe te voegen en klassieke stijlen opnieuw te interpreteren door middel van levendige patronen en pure kleuren. Kors heeft zijn merk opgebouwd door zijn kledij als luxekledij voor de beau monde te presenteren, en tegelijkertijd betaalbare prijzen aan te bieden. Zijn stijl is gesofisticeerd en glamoureus, maar staat verrassend genoeg met beide voeten op de grond. Zoals de voortdurende populariteit van het merk bewijst, is dat een geslaagde combinatie.