New Balance.

New Balance, opgericht in 1906 door de Britse emigrant William Riley, is uitgegroeid van een niche bedrijf dat focuste op de ondersteuning van de voet tot een wereldwijd merk voor sportschoenen en sportkledij. New Balance heeft onlangs aangekondigd dat ze dit jaar ook voetbalkledij gaan maken met dezelfde strategie die ze al toepassen bij andere sporttakken: duurzame schoenen maken die er goed uitzien en perfect passen. Dat is de aanpak die al meer dan een eeuw werkt voor het merk.

Het begon allemaal met kippen

Het gerucht doet de ronde dat Riley op het idee van de eerste generatie New Balance schoenen kwam toen hij kippen in zijn tuin in Boston, Massechusetts zag lopen. Hij merkte dat de drie tenen van de vogel hem in perfect evenwicht houdde, en dacht dat hij hetzelfde idee kon doortrekken naar schoenen. De schoenen waren toen gericht op mensen die de hele tijd rechtstaan. In 1960 maakte het bedrijf de “Trackster,” de eerste loopschoen die verkrijgbaar was in verschillende breedtes.

Functie voor alles

New Balance begon in 1970 populair te worden toen Jim Davis het bedrijf kocht en er een grote onderneming van te maken die vandaag wereldwijd 4000 mensen tewerkstelt. Door een volledige lijn aan sportschoenen in elke breedte en maat, heeft het bedrijf de reputatie van duurzame, kwaliteitsschoenen te produceren onder verschillende merken, waaronder PF Flyers, The Warriors collection voor lacrosse en hockey spelers en de casual collecties Dunham voor mannen en Aravon voor vrouwen.

Modieuze ontwerpen

New Balance modellen zijn ook erg populair bij modegerichte en niet-professionele atleten. Dat startte in Silicon Valley toen Steve Jobs een grote fan was van New Balance schoenen. Het bedrijf begon samen te werken met Concepts in 2008, waardoor een luxueuze lijn sportschoenen in kenmerkende kleuren en stijlen. De Concepts x New Balance lijn heeft een nieuwe generatie en schoenfanaten aangetrokken.

Vandaag biedt New Balance sportschoenen voor elke sport en fitness categorie aan. Ook bieden ze een uitgebreide collectie casual kleding aan die jassen, hemden, broeken, jurken, sportbh’s en accessoires bevat. Het bedrijf werkt ook samen met gezondheidsprofessionals en specialisten om aangepaste voetondersteuning te bieden die voldoen aan de specifieke noden van een klant. Met jaarlijkse verkoopcijfers van ongeveer $3 miljard, is New Balance succesvol geworden door het uitbreiden van hun niche lijn naar de wereld.