Oilily.

Het Nederlandse label Oilily werd in 1963 opgericht door het echtpaar Willem en Marieke Olsthoorn. In eerste instantie waren kinderen de doelgroep van het trendy kledinglabel, die met hun kleurrijke ontwerpen de tot dan toe heersende kledingstijl omver blies, later zijn daar een kledinglijn voor dames en modeaccessoires aan toegevoegd.

Creatieve stijl

Was de kinderkleding tot het begin van de jaren 60 niets anders dan volwassen kleding in kindermaten, gehouden in sobere kleuren als zwart, grijs en bruin, ineens bracht Oilily geheel nieuwe designs op de markt. De kleuren, invloeden uit diverse streken en grappige details gecombineerd met hoogwaardige materialen geschikt voor kinderen viel niet alleen in de smaak bij de gewone mensen, ook grote bekendheden waaronder Madonna, Bill Cosby en John Travolta kozen voor het steeds populairder wordende merk Oilily. De creativiteit en het ongewone gebruik van diverse stijlen, kleuren en materialen sprak ook steeds meer vrouwen aan. Oilily speelde hierop in door naast trendy kinderkleding ook een lijn speciaal voor vrouwen te ontwerpen. Net als bij de kinderkleding het geval was, werd de fleurige kleding opgemerkt door grote sterren in Amerika en al snel droegen Julia Roberts en Melanie Griffith kleding van het Nederlandse designlabel.

Onstuimige groei

In rap tempo ontwikkelde het merk zich verder en binnen afzienbare tijd waren wereldwijd ruim 300 exclusieve Oilily winkels te vinden. Altijd gesitueerd in drukke winkelstraten, gelegen op strategische punten werd het merk nog populairder. De allereerste doelgroep, kinderen, werd door Oilily echter nooit uit het oog verloren en dat resulteerde uiteindelijk ook in de uitbreiding van de collectie kinderkleding met bijbehorende accessoires en een parfum dat door en voor kinderen gemaakt was, het bekende Oilily Flowers parfum. Zelfs een stippenservies vindt via Oilily in 2001 zijn weg naar de klant. Door omstandigheden dreigt Oilily helemaal uit de modewereld te verdwijnen als in 2008 het faillissement ingediend wordt. De redding van het merk komt van de tweede generatie Olsthoorns die de verkoop terugdraaien en het label nieuw leven inblazen, zonder de oorspronkelijke gedachte te verloochenen.

Inmiddels staat Oilily al ruim 50 jaar synoniem voor een creatieve kledingstijl die op perfecte wijze individualiteit en verrassende details tot aansprekende ontwerpen weet te maken. Daarbij behoudt Oilily zich het recht voor om geen trends te volgen, maar zelf een trendsetter te zijn. Met het motto 'Make new things happen', wil het merk klein en groot blijven verrassen met opvallende en unieke designs. Benieuwd naar de allernieuwste creaties van Oilily? Vind je een creatieve kledingstijl belangrijk? Kijk dan snel verder in de kleurrijke wereld van Oilily.