Ray Ban.

Er zijn maar weinig mode-accessoires die meer met de Hollywood-glamour in verband worden gebracht dan de Ray-Ban zonnebril. Van Audrey Hepburn in “Breakfast at Tiffany’s” tot Tom Cruise in “Top Gun”, beroemdheden die een Ray-Ban droegen op het witte scherm hebben het bedrijf meer faam gebracht dan welke reclamecampagne dan ook. Het iconische merk staat ook bekend om de vele technologische contributies aan de industrie, waaronder anti-schittering-glazen en de omsluitende bril. Het is dan ook deze combinatie van innovatie en stijl waardoor de Ray-Ban-zonnebril na tientallen jaren nog steeds modieus relevant is.

Ray-Ban Beginselen

In 1929 werkte het Amerikaanse bedrijf Bausch & Lomb als fabrikant van medisch materieel toen de Amerikaanse Luchtmacht hen vroeg om brillen te ontwerpen voor hun piloten. Het doel was om een zonnebril te ontwikkelen die de schittering weg zou nemen zonder het zicht te verminderen. Het resultaat was de Ray-Ban Aviotor, een klassieke stijl die vandaag de dag nog net zo populair is als toen hij in 1937 voor het eerst op de markt kwam. Innovaties zoals geleidelijk aan donkerder wordende glazen en gespiegelde lenzen volgden als snel, waarmee Ray-Ban haar naam als grote speler in de brillenindustrie vestigde, een status die het bedrijf, dat nu in Italiaanse handen is, vandaag de dag nog steeds heeft.

Gezien bij beroemdheden

Met de grijs-groene glazen, de lichtgewicht plastic frames en de chicque stijl werd de Ray-Ban Wayfarer de zonnebril naar keuze van beroemdheden in de jaren ’50, in het bijzonder nadat acteur James Dean hem droeg in de film “Rebel Without a Cause”. Vanaf dat tijdperk werden de nieuwe stijlen vaak tentoongesteld op het witte scherm. In de jaren ’60 droeg Peter Fonda een Olympian Ray-Ban in de film “Easy Rider”. Clint Eastwood verstopte zijn hardvochtige blik achter een Balorama Ray-Ban in de film “Dirty Harry” uit 1971. Beroemde muzieksterren, waaronder Bob Dylan en Michael Jackson, hebben ook bijgedragen aan de groeiende populariteit van de Ray-Ban-zonnebril door de jaren heen.

21e Eeuwse stijl

Het Ray-Ban-merk werd in 1999 overgekocht door het Italiaanse bedrijf Luxottica en heeft sindsdien in de afgelopen jaren enkele subtiele veranderingen ondergaan. Er is een hernieuwde focus op het gebruik van nieuwe materialen en technologiën, waaronder ultralichte frames van thermoplastic en de contrastverhogende Chromance-glazen. De introductie van zonnebrillen op sterkte in 2003 heeft het bedrijf tot nieuwe hoogten getild.

Vandaag de dag zijn Ray-Ban-brillen verkrijgbaar in een fijne mix van stijlen, variërend van de hartvormige Aviators met gelijdelijk aan donkerder wordende glazen tot de Wayfarers gevat in nieuwe materialen, zoals spijkerstof en fluweel. Er is geen twijfel over mogelijk dat het Ray-Ban-merk stijlentrendsetter zal blijven die ook de komende jaren nog de popcultuur vorm zal blijven geven.