Tommy Hilfiger.

De Amerikaanse ontwerper Tommy Hilfiger, geboren in 1951, plande op een vroege leeftijd een carriêre in de mode. Toen hij nog op de middelbare school zat in Elmiria, New York, verzamelde hij en twee vrienden al hun geld, $ 150,-, en stapten in de jeans business. Door het goedkoop inkopen van bell-bottom jeans (jeans met hele wijde pijpen) en deze ergens ander voor een hogere prijs te verkopen maakte het trio snel genoeg winst om een kleine keten van jeanswinkels te openen. Na het afstuderen verhuisde Tommy Hilfiger naar New York City waar hij bekend werd als een hardwerkende ontwerper. Toen de Indiaanse ondernemer Mohan Murjani hem wilde inhuren om in 1983 een nieuw sportkledingmerk te lanceren, greep Tommy Hilfiger zijn kans.

Klaar om te dragen

Murjani gaf later toe dat zijn plan was om een kledinglijn te ontwerpen in dezelfde stijl als Ralph Lauren maar voor een jonger publiek. Hilfigers ontwerpen waren een schot in de roos, ze hadden dezelfde schoolse symboliek en uitstraling maar met een minder serieuze benadering. In 1986 bracht Murjani de nieuwe lijn met een gedurfde en controversiële advertentiecampagne in de publiciteit, waarmee de nog onbekende Hilfiger tot een van de grootste Amerikaanse ontwerpers werd uitgeroepen. De strategie werkte. In minder dan twee jaar had het merk Tommy Hilfiger een brutowinst van meer dan $11 miljoen.

Zeg het met muziek

Hilfiger’s liefde voor muziek was en is een constante inspiratie voor zijn ontwerpen, maar hij was verrast als iedereen toen hip-hop artiesten in de vroege jaren 90 de oversized kleding uit de studentencollectie begonnen te dragen. Toen Snoop Dog een Tommy Hilfiger shirt droeg bij de televisieshow Saturday Night Live explodeerde de verkopen. Helaas groeide het bedrijf te hard in de daarop volgende jaren, er werden meer winkels geopend dan het merk kon dragen. De verkopen daalde en in 2006 verkocht Hilfiger het bedrijf voor meer dan $1,6 miljard.

Hilfiger’s nalatenschap

Het merk, nu in eigendom van Phillips-Van Heusen die tevens eigenaar is van Calvin Klein, blijft klassieke Amerikaanse kleding met een twist aanbieden. Hilfiger blijft in het bedrijf in de rol van adviseur en ontwerper. De huidige collecties maken gebruik van de laatste trends die naadloos in de Hilfiger look worden opgenomen.